Kas keegi oskab mulle selgitada, miks teostatakse Eestis autodele tehnilist ülevaatust? Meil siin ei ole sellist asja. Kui auto liigub, on ta järelikult sõidukorras. Kui enam ei liigu, on vaja midagi välja vahetada.
Ja mõnikord on tõde kuskil vahepeal. Näiteks üle-eelmine kord öeldi mulle õlivahetuses, et mingite... vedelikega on... midagi. Aga mu uus auto pidi kohe tulema ja mõtlesin, et las jääb. Järgmine omanik teeb.
Aga enne läheb issanda päike looja kui mu uus auto kohale jõuab ja nii jõudsin omadega järgmisesse korralisse õlivahetusse. Tüüp ütles dramaatiliselt, et oioiiiiii, juba eelmine kord oli vaja see ära teha ja midagi-midagi. Kuna ma autoasjadest midagi ei tea, ütlesin, et räägin abikaasaga läbi ja tulen tagasi. Hinnapakkumine tehtavale tööle polnud päris viiekas, seega ei tahtnud ise pimesi otsustada.
Aga kogu aeg läks meelest ära ning ükspäev sõitsin õlivahetuskohast läbi, et olgu siis. Uue autoga võib rahulikult kevadeni minna (praegu on teada ainult see, et enne detsembrit kindlasti ei tule). Ütlesin juurdekaranud tüübile, et nende-ja-nende vedelikega oli midagi ja ma ei tahaks tee peale jääda ning seletasin, miks selle teenusega siiani oodanud olen. Vaatas kapoti alla, ütles, et kõik vedelikud on igati korras. Läks siis arvutist kontrollima ja teatas, et nendele asjadele tuleb millalgi service teha, aga sellega ei ole üldse kiiret ja ükskõik kui kaua järgmise autoga läheb, võib vabalt oodata ja uue omaniku kraesse jätta. Mitte midagi ei juhtu. Vot nii kiire siis oligi...
Teine autoteemaline asi, mida nüüd märkama olen hakanud, on see, et kõikidel on esinduse reklaamiga numbrimärgi raamid. Mõnel üksikul on ilma kirjadeta ning osad on täitsa ilma raamuta. Mul näiteks polegi raami. See on tükk plastikut, ei maksa mitte midagi, paigaldamine kah keeruline pole, nii et minu jaoks on täielik müstika, mis 95% inimestest rõõmsalt esindustele ja autoaedadele tasuta reklaami teevad?
Küsisin paari sõbra käest, et miks nad esinduse raami ilma ilma kirjadeta variandi vastu pole vahetanud ja kõik kehitasid õlgu, et suva ju?
Ma olen nagu valge vares oma kiiksuga. Aga kui guugeldasin, sain teada, et need inimesed, kes minu moodi mõtlevad, on ka ikkagi olemas ja see natuke leevendab.
Auto asjus vastused olemas. Esiteks Ontarios oli omal ajal samuti tehniline ülevaatus. Lisaks heitgaaside kontroll, mis kadus alles mõne aasta eest ära. Põhjus oli suht lihtne ja loogiline: ohutus, nii enda (miks peaks riiki huvitama aga meil on ju riigi poolt toetatud tervishoiusüsteem) kui kaasliiklejate. Ikka jama kui sulle keegi küljelt sisse põrutab, sest pole viitsinud oma pidurisüsteemi korda teha - nats sama nagu purjuspäi juhtimine, oled teistele ohuks. Ülevaatusel kontrollitakse just ohutusega seotud elemente, kedagi ei huvita kas su mootorist õli välja tilgub või käigukast kohe-kohe üles ütlemas. Kuni siiani nõutakse edasimüümisel "certification" mis samuti tehniline ülevaatus, muidugi saad müüa ka vanarauana, aga seda ka vastava hinnaga.
VastaKustutaPasside asjus on Eestis ja Kanadas tõepoolest tohutu erinevus. Eestis saad nii ID kaardi kui passi enamasti vähem kui nädalaga isegi siis kui ei telli kiirkorras kusjuures tellimine super lihtne ja kiire. Tellida saad üle neti ja ka ise pildi teha ning sisse saata kui passi või ID uuendamine, vaid välja võtmiseks vaja kohale minna. See suvi tütred uuendasid oma ID kaardid, vaid mingi pool tundi ootamist Mustamäe PPA esinduses ehkki saba oli uksest väljas.
KustutaTehnaülavaatus on meil tõesti põhjusega. Seni kuni leidub inimesi, keda enne autoge liiklusse sööstmist ei huvita, kas sõidukil ka toimivad pidurid või öiseks ajaks tuled on, ei saa seda inimestele endi vastutusele jätta. Kaasliiklejate ohutus on tähtis.
VastaKustutaDokumendi tellimine käib meil õnneks tõesti kiirelt. Kas lähen PPA teeninduse fotokabiini, teen foto, tellin iseteenduses oma doku ja saan selle nädalaga kätte. Või siis lasen mõnes fotokohas endast digifoto teha, laen selle ise iseteenduses üles ja saan nädalakese pärast oma dokumendi kätte.
Pidurid annavad ju vanemaks jäädes siiski tunda, ma arvan, et enamik inimesi siiski hoolitseb oma sõiduvahendi eest vähemalt rahuldaval tasemel ja laseb juppe vajadusel välja vahetada. Pealegi, ma ei ole nii kindel, et auto tehnilise seisukorra tõttu palju õnnetusi juhtuks, aga võin muidugi eksida. Ma eeldan, et suurem osa õnnetusi juhtub liiga suure kiiruse tõttu, nutiseadmete vaatamise tõttu, alko-narkojoobe tõttu, ettevaatamusest, lollidest vigadest. Mingitest sellistest asjadest. Kuskil on kõik see statistika kindlasti olemas, aga ma ei viitsi otsida. Kui mõni tuli ei põle, peatatakse kinni, mul endal kogemus.
VastaKustutaMa mõtlen, et kui tehnoülevaatus ära kaotada, siis kas ja kui palju liiklus tegelikult ohtlikumaks muutuks? Kas hakkaks rohkem õnnetusi juhtuma? Ma mäletan ammusest ajast kui vanaisa oma vana autoga ülevaatustel käis, siis neid asju, mille tõttu läbi ei lastud, oli ikka üsna tobedaid mõnikord. Ei vaadatud üldse ainult mingit suurt ja tähtsat osa, mis võinuks õnnetuse põhjustada, vaid ikka iga detail pidi paigas olema.
Ühesõnaga jään endiselt kahtlevale seisukohale. Mina kaotaks selle ära.
Muid asju on ju veel - näiteks Eestis tohivad inimesed end steriliseerida alates 35-eluaastast või pärast kolme lapse saamist. Ma jällegi ei leia, et sellist asja peaks riik ette kirjutama. Vananev ühiskond ja iivet vaja tõsta, selge see. Aga suur osa neist inimestest saab ikkagi (kahekümnendates) oma ühe või kaks last kätte ja siis peab kuidagi laveerima, et neid soovimatult juurde ei tekiks. Ebaõiglane on veel see, et rasestumisvastaste vahendite kasutamine on suures osas ainult naiste peal. Kanadas on inimene ise oma keha üle otsustaja ja valib, millal lastesaamisega ühele poole on jõudnud. Või kas neid üldse tahab. Ja vasektoomia on vajadusel ka ümberkeeratav näiteks.
Passisüsteem on Eestis palju lihtsam. Rääkimata sellest, et siin pidin netis täitma pika ankeedi mõlemale lapsele ning selle välja printima, kohale minnes tippis teenindaja mõlemad ankeedid omakorda ühe lahtri haaval omale arvutisse. Kuidas on võimalik, et keegi pole veel leiutanud võimalust neid ankeete pärast täitmist salvestada??? Kohutav ajaraisk ja kilplasetöö. Neli kuud ootamist on muidugi samuti ajuvaba.
Meil on piisavalt neid, kes sõidaksid nii siledate rehvidega, kaduva juhitavusega kui ilma piduriteta. "Sest seni käis, küll käib veel".
KustutaOn endalegi ülevaatusel öeldud, et roolil on midagi viga. Nurgatagune meister viga ei näinud, tõsisemad mehed võtsid tõsiselt ja avastasid, et teatud kiirusel tekkis rooli ja roolilati ühenduses lõtk, mis võinuks auto omatahtsi kõrvale suunata.
Ma olen küll väga rahul sellega, et tehnoülevaatus on, sest alati käin vähemalt enne seda hoolduses, et oleks kindel, et kõik korras ja kordusülevaatusele ei saadeta. Minu udupäisust arvestades on enam-vähem kindel, et muidu jõuaksin ma hooldusse siis, kui mingid tükid juba küljest kukkuma hakkavad vmt. Mulle väga sobib see, et ei pea autost muud teadma, kui et kus seisab - istu sisse ja sõida. Et niisama keegi mul tema seisukorda üle vaatama ei tule, siis on väga hea, et on olemas vajadus vähemalt kord aastas kindlasti käia. Summa, mis selle eest maksta tuleb, pole ju teab mis suur, südamerahu maksab ikka rohkem.
KustutaAga sama hästi võiks lihtsalt regulaarselt auto mehaanikule ette näidata ja oleks samuti kõik korras?
KustutaVõiks, aga paraku see põmmpea, kes siledate rehvide ja puuduvate piduritega liikluses osaleb, sest "enne ju toimis" ei lähe seda tegema.... Paraku teatud reeglid peavad olema seatud ühiskonna tuhmima, mitte säravama ja mõelda oskava osa järgi...
KustutaNo pidurid piduriteks, aga enamus tehnoülevaatused nokivad selliste asjade kallal, et "teil on siin roosteplekid". Kuidas see ohutusega seotud on?
KustutaJaa, just. Roosteplekid ja siis see, et kõik aknad peavad lahti käima ja mingid muud väiksemad asjad, mis sõiduohutusega kuidagi seotud ei ole.
KustutaSa unustad ära ühe olulise asja. Kõik inimesed ei ole nagu sina ja ei mõtle, et käin oma sõidukiga korraliselt hoolduses, sest siis on ohutu. Teedel liigub ikka igasugu risusid, selliseid mille väljaheitetorudest tuleb vaid tumehalli või süsimusta suitsu, tuled ei põle jne. Pidurid krigisevad ja vajaksid ilmselgelt vahetust jne. Ühesõnaga raha hoitakse kokku ja sõidukeid ei hooldata. Tehnoülevaatus las jääda kohustuslikuks. Küllap on ka sellel põhjus, miks aknad peavad avanema.
KustutaHispaanias on samuti kohustuslik tehnoülevaatus, ma arvasin vist, et igal pool maailmas on :) Ilmselt enamus riikides ei saaks siiski inimeste enda südametunnistusele seda jätta, kõigil oleks see "küll jõuab". Päris huvitav, kas Kanadas on mingit statistikat ja võrdlust ka tehtud, et kuidas see olukorda liikluses mõjutanud on.
VastaKustutaSiin on ülevaatuse teenus tegelikult olemas, aga vabatahtlik. Kasutatakse enamasti siis, kui ostetakse kasutatud auto. Saab valida lihtsama ja keerulisema variandi vahel. Ma omal ajal autot ostes tegin selle läbi, et ei oleks mingeid peidetud vigasid.
KustutaEriti äge, et kui Eestis lähed id-kaarti/passi järgi saad nüüd kodus telefoniga järjekorra nr võtta ja siis ekraanil näed lives mitmes oled. Muidu pidid koha peal passima või siis olematuid broneerituid aegu otsima.
VastaKustuta4kuud oodata on ikka ulme.
Varem käis see ikka kiiremini, aga nüüd viimane pool aastat või isegi aasta on passide saamisega mingi täielik kamm. Minu meelest on ulme, et ei ole seda varianti, et maksad rohkem ja saad kiiremini kätte. See 45 päeva enne taotlemise variant kui piletid on olemas, on nii kohmakas.
KustutaUKs on ka kohustulik igaaastane tehniline ülevaatus, kui auto on üle 3 aasta vana. Võibolla on Kanadas autokindlustus sellevõrra kallim? Mis saab, kui õnnetuse puhul tuvastatakse põhjusena auto vilets tehniline seisukord?
VastaKustutaPeab muidugi ütlema, et siin on suhteliselt uued autod. Võib-olla siis ei juhtunud eriti tehnilisest seisukorrast tingitud õnnetusi, et otsustati, et ülevaatust pole vaja - pole aimugi. Aga kindlustus on siin küll kallim, jah. Autot osta on palju odavam kui Eestis, aga igakuine kindlustusmakse on kõrgem.
KustutaSest liikluses ei osale ainult see sinu auto, millega sa sõidad ja mida sa usaldad vaid ka väga paljud teised autod ja inimesed ja kõige tähtsamad kontrollitavad asjad on just inimeste ohutust puudutavad asjad nagu nt pidur. Sa ju enamasti ei vajuta pidurit järsuga põhja, teed seda alles siis, kui tekib vajadus ja siis on juba liiga hilja teada saada, et su pidur pole tegelt nii töökorras, kui sa arvad. Rooli korrasolek või mitte olek, veermiku rooste, kõik sellised asjad, kui need liiklussituatsioonis välja tulevad, siis on nagu natukene hilja.
VastaKustutaVist ongi selles asi, et Eestis on palju vanemaid autosid, mis kipuvad lagunema.
KustutaMulle tundub, et see on ka natuke elatustaseme vahe. Nagu ütlesid, et Kanadas on autod enamasti uuemad, Eestis ei saa nii üldistada. Ehk ei ole seal neid probleeme, mida siin kommentaariumis üles on loetletud. Kui raha vähem, ei jaksa remontida. Ja et kuskil ohtlikkusele piir tõmmata, ongi ülevaatus kohustuslik.
VastaKustutaSee võib olla küll, jah.
KustutaKusjuures see,kas aknad avanevad on tegelikult ohutuse koha pealt tähtis. Kui näiteks juhtub mingi õnnetus või avarii, kus uks kinni kiilub. Akna võib ju katki lüüa teoreetiliselt, aga tegelikult pole see nii kergesti teostatav.
VastaKustutaKui uks kinni kiilub, siis ma eeldan, et on ka aken kinni kiilunud. Ei pruugi muidugi. Aga akna saab peatoega katki lüüa, sellepärast tulebki see kogu täiega oma taskutest välja kui tõmmata.
Kustuta