06 september, 2024

Eesti ja Kanada erinevustest jälle

Kooliteema jätkuks - Eestis kestab kool 175 päeva, meil siin 188. On justkui pikem, aga läheb palju ladusamalt, sest terve aasta sees on kõikvõimalikke pause. Kopeerisin teile meie kalendri.

Sinine on (liikuv) püha. Pühad on alati esmaspäeviti, et tekiks pikk nädalavahetus. Lihavõtete ajal on nii reede kui esmaspäev mõlemad vabad ehk neli päeva järjest. 

Oranž on õpetajate koolituspäev, mis on õpilastele vaba. Need on alati kas esmaspäeviti (veebruaris E-T) või reedeti. Lilla on samuti õpetajate-mingi-päev, kooliaasta viimane päev, mil lapsed on juba vaheajal. 

Roheline on koolivaheaeg. Jõulude ajal ja kevadel kaks nädalat. Suvel kaks kuud. Minu meelest on kaks paras.

NB! Kanada kalendrinädal algab pühapäevaga! S - pühapäev, M - esmaspäev, jne...


Kodus õppida ei anta, suuremad klassid vahel mingeid projekte teevad grupitööna.

Kanada kaitseks tuletan meelde, et PISA testis on Kanada ja Eesti mõlemad esikümnes, vahetavad omavahel kohti, kord üks ees ja teine taga ning teinekord jälle vastupidi (toon välja ainult sellepärast, et iga kord kui ma Kanada haridussüsteemi kohta midagi positiivset ütlen, ütlevad eestlased automaatselt: "Aga Eesti on PISA edetabeli tipus!" Kanadas pole keegi PISAst kuulnudki ega paista tulemustest hoolivat).

-

Klasside ümbermängimisest tahtsin ka veel rääkida:

- enamik klassikaaslasi jääb samaks, nad ei püüa kõike nii segamini ajada kui võimalik, vaid liigutavad vajadusel.

- segaklass (näiteks 1/2 või 6/7) ei tähenda seda, et suurema klassi omad teevad teist korda järjest eelmist klassi läbi, vaid kumbki klass õpib eraldi õppekava järgi, lihtsalt samas ruumis ja ühe õpetajaga. Oscar oli null-klassis esimese klassiga segaklassis, aga esimese klassi omi oli seal ainult neli õpilast ja nad õppisid muid asju kui null-klass, samas sotsiaalses mõttes olid ehk rohkem sobivamad aasta noorematega.

- klasside komplekteerimisel on väga oluline sotsiaalne pool, et sõbrad kokku jääks (näiteks Oscar pandi sel aastal kõikide sõpradega samasse klassi ehk tema enda klassivennad jäid sinna ja paralleelist läks üks poiss juurde, kes nendega pidevalt koos mängis).

- meie/nemad gruppe ei teki, kogu kool (Oscari koolis on kuskil 400 õpilast) on ühtne kamp - näiteks kõik kehalise kasvatuse ja muusikatunnid on paralleelidel koos, iga nädal tehakse "suurem klass/väiksem klass grupiga mingeid projekte koos, kus suuremad väiksemaid abistavad ja ühiselt mingi kunstitöö loovad, õues peenraid kujundavad vms; iga nädal on terve kooli kogunemine tunniks ajaks, kus kõik võimlas kokku saavad (räägitakse, mis koolis toimub, elatakse üksteisele kaasa, vahel keegi esineb); kõikvõimalike pühade puhul on ühised kogunemised, nt Halloweeni ajal kostüümiparaad; paar korda aastas tehakse turgu, kus lapsed üksteisele enda tehtud asju saavad müüa; iga mõne kuu tagant on terve kooli ühised filmiõhtud. Ehk kui ma alguses mõtlesin, et nii tobe, et täpselt sama kambaga 12 aastat koos ei istuta, siis nüüd mõtlen, et appi kui kaval, et nad nii hästi integreeritud on ja terve kool üksteise nimesid teab ning omavahel läbi käib. Kiusamist aitab see kindlasti kontrolli all hoida.

- ka direktoreid roteeritakse - iga nelja aasta tagant vahetatakse. See hoiab ära stagnatsiooni ja laseb ühe direktori tugevusi ära kasutada mitmes koolis.

- igal aastal on lastel uus õpetaja, aga see õpetaja annab 7. klassi lõpuni peaaegu kõiki aineid, nii et õpilased ei jookse ühest ruumist teise, vaid neil on oma "kodu-klassiruum" (joped-saapad-varuriided on seal, lõunat süüakse samuti oma klassis) ja üks õpetaja terveks aastaks (igas klassis on ka abiõpetaja).

Teine Kanada-Eesti erinevuste teema, millest juba mõnda aega rääkida olen tahtnud, on seadusandluse ja nõrgema kaitsmise teemal. Sõbranna mainis hiljuti, kuidas Joel Ostrati sõnavõtt teda pahandas, kui see ütles, et "mulle natukene võib-olla meeldib, kui naine sõltub mehest".

Korraks koolisüsteemi juurde tagasi - me käisime Joeliga pool elu ühes klassis ja tema on väga hea näide sellisest õpilasest, kes nõukaaegsete õpetajate vaadetega absoluutselt kokku ei sobinud (ja ma kahtlen, kas sellisele rõõmupallile ja energiapommile tänapäeva kooliski hästi vaadatakse), aga kuna mul on erivajadusega laps (küll teine asi kui Joeli puhul), näen, kui tõhusalt Kanada koolisüsteem toetab ja kui hästi ta aktsepteeritud on. Et sa ei pea tingimata mingisse etteantud vormi mahtuma. Joel oli õppeedukuselt ilmselt klassi viimane, aga täiskasvanuna saavutanud mäekõrguselt rohkem kui viielised. Oskas oma energia õigesse kohta suunata.

Igatahes.

Tagasi seaduste juurde.

Otsisin kõnealuse Joeli artikli üles ja ta ütleb: "Ma arvan, et kõige parem on ikkagi tasakaal, naine teeb ka midagi, aga ma ei kujutaks ette, et naine ja mees teevad mõlemad robustset karjääri. Kui kodus on kaks tohutut karjääriinimest, siis neil ei jää üksteise jaoks üldse aega, sest kui mina teen karjääri, võtab see 70% mu ajast ja 30% jääb koju. Kui naisel on samamoodi, siis intiimsust ja kodus koos veedetud aega ju ei olegi."

Tõsi ju?!

Kui me räägime keskmist palka tootvast ametist, siis peavadki mõlemad täiskasvanud töötama ja selle kõrvalt koduseid kohustusi võrdselt jagama, sest muidu ei saaks hakkama. Aga kui ühel on tulus ja aeganõudev karjäär, siis tasakaalu mõttes ei ole mõeldav, et teine samamoodi rabab. Kokkupuutepunkt kaoks ära, nagu Joel ütleb.

Aga teate, mis sellega valesti on? Eesti seadusandlus. Nii paljud naised elavad edukate karjäärimeestega 10 või 20 aastat koos, teevad talle süüa, pesevad pesu, kasvatavad lapsi, aga kui suhe läbi saab, ei ole neil absoluutselt mitte midagi. Vot see osa on valesti. Et seadusandlus ei arvesta pere panust.

Meie suhe Matt'ga algas siis kui ta alles arstiteaduskonnas õppis. Pärast lõpetamist tegi ta kaks erinevat residentuuri läbi ehk tal on naeruväärselt palju haridust. Loogiline oli, et tema on see, kes tööle pühendub ja mina jään peaasjalikult laste ja kodu eest hoolitsema. 

Kui ka mina oleks tulihingeline karjääriinimene, siis me lihtsalt ei sobikski kokku. Kui ma teisi inimesi vaatan (sealhulgas naisi), kes hiilgavat karjääri teevad, siis ka nemad ei ole suhtes teise intensiivse karjäärihaiga, vaid kellegagi, kes toob suhtesse seda, mille jaoks neil endal aega pole.

Aga Kanadas on nii, et pärast paari aastat kooselu on mõlemal poolel õigus üksteise varadele (mis on suhte jooksul tekkinud), selle jaoks ei pea abielus olema. Abielu ei muuda suurt midagi. Pere on pere ja kompott on ühine. Kui üks rabab väljaspool kodu ja teine hoiab lapsi pestud-kustud-kammituna, siis mõlemal on oma roll ja sellele ei panda hinnasilti.

Minu tutvusringkonnas Eestis on mitmeid (abielus mitte olevaid!) paare, kes on 15-20 aastat koos elanud, portsu ühiseid lapsi saanud, mees karjääri teinud ja naine kodu eest hoolitsenud. Kui selline paar Eestis lahku läheb, on naine paljas nagu püksinööp. Korraga on maja mehe oma ja auto mehe oma ja pangaarve mehe oma. 

Kui selline paar Kanadas lahku läheb, jagatakse varad pooleks. Lisaks peab mees lastetoetust maksma ja see sõltub mehe sissetulekutest. Meie sõbrad läksid paar aastat tagasi lahku, lapsi jagavad võrdselt, aga mees peab naisele ikkagi kopsakat lastetoetust maksma, sest ta lihtsalt teenib rohkem kui ta poole kohaga töötav eks. Laste vajadused on olulised, nemad ei tohi lahkumineku käigus oma elustiilis midagi kaotada. 

Ja lisaks saab naine nõuda elatist iseendale. Hoolimata sellest, et ta poole ühisest varast sai.

Kaaslane saab endale elatist nõuda juhul, kui ta ohverdas enda töö teise poole karjääri toetamiseks (ehk jäi koduseks, kui kaaslane hästi teenima hakkas); kui ta on kooselu jooksul olnud põhiline laste eest hoolitseja (või kui ta pärast lahutust nendega rohkem aega veedab); või kui vajab finantsilist toetust lahutusejärgselt hakkama saamiseks.

Ehk iga "karjääriinimese" kaaslane kvalifitseerub.

See, kui kaua eksile igakuist toetust makstakse (see on suur protsent edukama kaaslase sissetulekutest), oleneb väga paljudest asjadest (näiteks koos elatud ajast, kas on ühiseid lapsi jne), osadel juhtudel ajutiselt, osadel elu lõpuni. 

Ehk Kanadas on vastupidi kui Eestis - kui oled kõva karjäärimees, siis mida kauem su suhe on kestnud, seda rohkem hakkad lootma, et su kodune või osalise ajaga töötav naine ära minna ei taha, sest 20 aastat kestnud suhte puhul lõpetab see naine finantsiliselt hulga paremas kohas, kui sina, kes sa kõik need 20 aastat tööd rabasid. Samas kui Eestis võtab nii mõnigi edukas mees just selles vanuses omale otse gümnaasiumipingist uue näitsiku ja naudib seejuures sadat protsenti oma varadest edasi, samas kui (eks)naine, kes kõik need 20 aastat ta tagala eest hoolitses, ei ole korraga mitte midagi väärt. Ja kui mees lapsed pooleks ajaks endale võtab, ei pea ta isegi lastetoetust maksma. 

See on ühiskonnas valesti. Mitte see, kui mees naise eest hoolitseda tahab. Kellele meist ei meeldiks finantsiliselt muretu elu, juhul KUI sellega kaasneks majanduslik kindlustatus ka lahkumineku korral? 

(sain paar privaatsõnumit selle postituse kommentaariks ja tahtsin lisada, et Kanada maksuamet on nagu lõrisev pitbull, siin ei anna väga oma sissetulekuid peita ega mustalt teenida ning teha nii nagu Eestis paljudel kombeks, et elad laia elu, aga sissetulekuks näitad miinimumpalka ja "endistele" lastele maksad kopikad või jääd needki võlgu)

19 kommentaari:

  1. Huvitav, et Torontos näiteks klasside komplekteerimisel püüti justnimelt vältida sõprade kokkupaigutamist. Põhjenduseks, et lapsed saaks rohkematega sõbraks. Lastele suht stressav iga aasta "võõrasse" klassi sattuda, eriti kui sa ekstrovert ei ole. Tulemus oli muidugi vastupidine, päris sõpru neil tekkis paar kolm, kellega käidi ka kooliväliselt läbi aga enamust teistest lihtsalt taluti võimaluste piires. Kodutööde puudumine algklassides tekitas olukorra kus vähesed tublid ja nutikad tõepoolest said klassis kõik selgeks, Aasia päritolu lapsi sunniti eraõpetajatega kodus tunde lisaks õppima (laste sõbrannad Hiina ja Korea päritolu). Need kes kas ei viitsinud või ei suutnud jäid rongist maha ja kusagil kuuendast-seitsmendast aastast alates veetsid enamuse aega kooli nurga taga kanepit kimudes, ja neid polnud vähe. Koolis muideks pidevalt ka täiskohaga politseinik kohal.

    Huvitav kas erinevused on põhjustatud provintsi reeglitest või lihtsalt suurlinna mammutkooli probleem. Sealjuures meie laste kool on linnas suht heas kirjas. Pisa test pani ka mõtlema kuidas üldse valitakse lapsi testi tegema, kui objektiivsed numbrid tegelt on. Olles tööatnud ülikooli juures ja puutunud kokku suht palju just tehnilise ja reaalharidusega kohalikega on jäänud mulje, et siinne haritus jätab soovida, kuidagi kitsapiirilisem kui Eestis. Silma torkab, et mujal omandatud haridusega immigrandid teinekord sügavamate teadmistega.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Koolid kindlasti erinevad omavahel. Sinu lapsed käisid ilmselt suuremas koolis, minu omadel on väiksem 400 õpilasega kool. Politseinikku pole ja direktor teab kõiki lapsi nimepidi ja teab, kes on nende vanemad.

      Kuidas PISA testi jaoks lapsi valitakse? Ma ka ei teadnud, aga guugeldasin: Students in PISA schools are randomly selected from a list of all 15-year-olds in the school. Juhuvaliku alusel suvalised 15-aastased.

      Kui guugeldada kõige haritumaid riike maailmas, siis Kanada on teisel kohal - rohkem kui 66%-l elanikkonnast on ülikooliharidus, nii et kuigi kritiseerida saab paljutki, siis midagi nad siin ikkagi õigesti teevad.

      Canada, renowned for its exceptional educational system, stands as the second most educated country globally, with a tertiary education attainment rate of 66.36%. The country’s commitment to accessible and high-quality education is evident in its universities and educational infrastructure which provide comprehensive learning opportunities for individuals aged 5 to 19 at a reasonable cost.

      Kustuta
    2. 66% ülikooliharidus tundus võimatu mistõttu uurisin veidi lähemalt: "Tertiary education" ei ole "ülikooli haridus": tertiary education is defined as education obtained in universities as well as in trade schools and colleges. Eestis kutsekooli haridust minu teada kõrgemaks ei loeta, aga ma võin eksida, kes teab neid uusi EU standardit järgivaid reegleid😜

      Kustuta
    3. Eesti kutsehariduses oleneb: osa on rakenduskõrgkoolid (enne sinna astumist peab keskharidus olemas olema), osa on kutsekeskkoolid. Mõni kool pakub mõlemat, siis oleneb konkreetsest erialast.

      Tertiary educationi vaste on siis kõrgharidus, millest ülikooliharidus on ainult üks osa.

      Kustuta
    4. "Eestis kutsekooli haridust minu teada kõrgemaks ei loeta" - maailma edetabeleid koostades võetakse ilmselt aluseks see "tertiary" tase kõikides riikides, olenemata sellest, kas riik ise seda kõrgemaks hariduseks peab või mitte.

      Kustuta
    5. Maailma ja e
      Euroopa edetabelid sõltuvad suuresti sellest kuidas erinevad riigid oma andmeid esitavad. Enamasti ei tee keegi mingit eraldi statistikat. Kui üks riik arvab oma andmetes, et kõrgaridus on ainult ülikool ja teine arvab hoopis et kõik, kes peale seda kui on 18 aastat vanad ja kuskil mingit haridust omandavad, on kõrgharitud, siis täpselt nii neid andmeid ka edastatakse. Seda siis lihtalt nende edetabelite koostamise koha pealt, mitte et ma midagi kritiseeriks.

      Kustuta
    6. Kriteeriumite detailidesse laskumata võib ilmselt öelda, et võrreldes ülejäänud maailma riikidega, on Kanada harituse tasemelt kuskil tipus. Midagi nad ikkagi teevad siin õigesti.

      Kustuta
  2. Anonüümne7/9/24 09:43

    Rohked näited laste ideoloogiliselt kasvatusest /haridusest Kanadas. Vanemad ei ole teadlikud, mida nende võsukestele koolis pähe taotakse. https://wokewatchcanada.substack.com/p/yes-schools-are-indoctrinating-kids

    VastaKustuta
    Vastused
    1. See oleneb üsna suuresti provintsist ja koolist. Mida väiksem koht, seda vähem sellist jama.

      Kustuta
  3. Anonüümne9/9/24 11:04

    Mind intrigeerib see "nädal algab pühapäevaga" mõte. Kas nädalalõpu paaripäevased üritused toimuvad ka pigem reedel-laupäeval või ikkagi laupäeval-pühapäeval? Tundub nii mõnus mõte alustada nädalat vaba päevaga - veeta aega perega, panna uueks nädalaks plaane paika, rahulikult seedida uue nädala algust. Mitte nii nagu Eestis, et uus nädal algab kohe prauhti kooli- või tööpäevaga.
    Et kas päriselt elukorralduses ja mõteviisides on tunda, et just pühapäeval uus nädal algab või on lõpuks ikkagi laupäev-pühapäev üks pikk "weekend-vorst" (seda enam kui otsa satub mõni püha)?

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Nädal on ikka täpselt selline nagu Eestis, et esmaspäeval algab töö-kool, aga lihtsalt kalendris on asjad "vale" koha peal. Mõtlesin, et mainin, sest muidu automaatselt vaataks, et esimene päev on esmaspäev, aga Kanada (USA, Mehhiko, Iisraeli, Lõuna-Aasia jne) kalendris on pühapäev esimene, kuigi nädalavahetus on ikka laupäeval-pühapäeval.

      Kustuta
  4. Anonüümne9/9/24 17:46

    Kalendris algab jah nädal pühapäevaga aga minuarust ikka päris elus algab esmaspäevaga. Tööl arvestatakse ületunde E-P aja vahemikul.. jne

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Jaa, see on ainult visuaalne erinevus. Päriselus ei ole nädala osas mingit erinevust, nädalavahetus on ikka laupäeval-pühapäeval.

      Kustuta
    2. Anonüümne10/9/24 09:07

      Ma ei tähtsustaks neid Eesti PISA testi tulemusi liiga üle. Sest väidetavalt on Eesti koolides lapsed palju õnnetumad. Olen aru saanud, et igasugu õppimisest väljajääv, nagu koolikuis, nõrgematega arvestamine, sotsialiseerimine jne ei ole liiga hästi arenenud. Paljud õpsid ei pööra tähelepanu või pigstavad silma kinni kohas, kus sekkumine oleks hädavajalik. Lugesin hiljuti just artiklit "Pisa-pimedus", sealt ilmneb nii mõndagi veidrat ja ma ei usu iial, et Eestis lastakse PISA-teste tegema juhuslik 15-aastane tüüp suvalisest depressiivse väikelinna koolist, kes satub kooli hädapärast kord nädalas ja on õpsidele pinnuks silmas. Isegi siis, kui ta juhuvalimisse jääb ja tal kods juhtuvad Pisa järgi jõukuseks vajalikud asjad olemas olema. Ma tahan kokkuvõttes öelda, et me eestlased nauke ülehindame oma haritust võrreldes muu maailmaga.

      Kustuta
    3. Anonüümne10/9/24 09:07

      Ma olen sitsidsatsid (eelmise kommentaari autor)

      Kustuta
    4. Vist mitte ainult Eestis pole nii nende testitega.
      Mul noorem laps käib nn, "heas kirjas" koolis ja tal õpetaja eelmisel aastal just mainis kerge irooniaga, kuidas alati on valim juhuslik aga alati satub juhuslikku valimisse meie kool.

      Kustuta
    5. Muuseas, ma pole kunagi kuulnud, et ühestki teisest riigist pärit inimesed Pisa testist räägiks. Kanadalased pole sellest kuulnudki. Ma tõin selle tegelikult ainult sellepärast välja, et iga kord, kui ma olen midagi positiivset öelnud (või bloginud) eestlastele Kanada haridussüsteemi kohta, öeldakse esimese asjana, et "aga Eesti on PISA tabeli tipus". Eestlased on täiesti obsessiivsed selle PISAga. Ja ma arvan, et kõigil siin on õigus - mingite kriteeriumite alusel riikidevahelist statistikat tehakse, aga kas see statistika päris ausana välja kukub, on alati kaheldav; samas on petmise võimalused kõikides riikides laias laastus sarnased.

      Aga jah, kooliealiste laste enesetappude osas on Eesti Euroopa tipus, üksikvanemate osakaalu osas tipus, väga palju on tegelikult kitsaskohti, millega tuleks tegeleda. Aga samas on Eesti peale nõukogude liidust pääsemist väga suure arengu läbi teinud! Küll aga pean tunnistama, et eemal elades torkab palju silma, kuidas just kooli- ja meditsiinisüsteemis on eelkõige suhtumise osas nõukaaeg ikka väga tunda. Aga küll läheb paremaks.

      Kustuta
  5. Anonüümne10/9/24 14:25

    Pisa pimedust saad luged siit, juhul kui sa seda juba lugenud ei ole
    https://www.sirp.ee/s1-artiklid/c21-teadus/pisa-pimedus/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2yPKhh1YrzScSx1lEn6wWVfVRtacPN9Lk-rjslvPnMO1FFy7H90k2R3uU_aem_vBxleGs4Z1eAGnheq2AQDg

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Väga huvitav lugemine, aitäh jagamast! Ma pean hakkama regulaarsemalt Sirpi lugema, see ei ole esimene kord kui keegi mulle sealt midagi põnevat saadab.

      Kustuta