15 veebruar, 2024

Nii palju sain jälle targemaks

Kas ma olen ainus, kes hommikuks äratust pannes tükk aega arvestab paari minutit siia-sinna? Ma teen seda pi-de-valt! See tundub kuidagi nii suur asi hommikul viis minutit kauem magada. Kas ma võiks õhtul viis minutit (või tund aega) varem magama minna? Absoluutselt! Kas ma lähen? Loomulikult mitte.

Veelgi enam - mitu korda on mul õnnestunud äratuseni magada? Hmm, puusalt pakun, et iga kahe kuu tagant korra. Kahest lapsest üks ikka ärkab vara ja hoolitseb selle eest, et ka ema uni ei jätkuks ja kui mingil imekombel kumbki liiga varakult ei ärka, läheb mul endal uni ära.

Sõbrannadega arutasime, et kas magamine üldse muutub kunagi jälle normaalsuseks? See, kelle laps on juba teismeline, kinnitas, et muutub - seega lootus jääb.

Muuhulgas uudistasime tema kui vallalise inimese kohtinguäppi. Pühkisime üheskoos vasakule ja paremale, enamik mehi olid kahjuks parajad juustud. Mulle ähmaselt meenub mingi statistika, et naistele meeldib kohtinguäpist 6% mehi ja meestele 80% naisi. Laias laastus olid sellised suurusjärgud. Ehk naised on kõvasti valivamad. Minu jaoks kõlab loogiliselt.

Igatahes oli üks mees pildil kena noore naisega ja mina kukkusin kohe pahandama, et see ei lähe küll kohe mitte, et oma eksi pildiga uut naist püütakse. Teised ütlesid: "Anu, see on ta tütar! Me oleme juba selles vanuses, et potentsiaalsetel kaaslastel on täiskasvanud lapsed." 

Täna käisin prille tellimas. Mul on nõrga plussiga lugemisprillid ja nõrga miinusega kaugele vaatamise prillid. Pidevas kasutuses pole seega kumbki. Aga kui nüüd reisil käisin, sain aru, et tegelikult oleks hea, kui ühe paariga näeks nii kaugele kui lähedale, ei peaks kahtesid kaasa vedama.

Inimese kohta, kes harva prille kasutab, on mul neid päris mitu paari. Kuus või seitse, ma pakun? Mul oli vanasti tööandja poolt selline tervisekindlustus, mis kattis hambaravi, prillid, massaaži jne (ehk kõik, mida tasuta arstiabi ei katnud) ja kui seda summat aastaga ära ei kulutanud, kadus see lihtsalt ära. Mul ei kulunud suurt muu peale, seega ostsin omale iga mõne aja tagant ülejääva raha eest prille. Nägemine muutunud ei ole, nii et kõik endiselt sobivad ka.

Läksin prillipoodi. Ütlesin, et tahaks progressiivsete klaasidega prille, aga mul on tegelikult palju raame ja küsisin hinnapakkumist olemasolevatele raamidele. Enne, kui ma saadud pakkumise peale lõua põrandalt üles jõudsin korjata, lisas teenindaja, et kui ma neilt raamid juurde ostan, tuleb (koos raamidega!!!) hind odavam.

Kuna ma õhtul liiga kaua üleval passisin (seejuures hoolikalt kraadides, kas hommikul ärgata kolm minutit varem või hiljem) ning öösel Oliveri kisa kuulasin (tal oli paha uni ja tegelikult tegeles temaga Matt, kes vana hea ööloomana nagunii veel ärkvel oli, aga ema-aju ei saa magada, enne kui kuuleb, et laps on rahunenud ja tagasi voodis), olin piisavalt väsinud ja pahur, nii et ma lihtsalt pidin küsima, et...

MISMOODI?

Klaasid tuleb mõlema sisse panna, selles pole vahet. Aga kui te need minu raamide sisse panete, on palju kallim. Kui mulle raamid müüte tasuta annate, saate selle töö odavamalt tehtud??? 

Aga noh, väga kena tädi oli. Kuradi kanadalased, ma ütlen. Üldse ei saa nende peale korralikult vihastada. Selgitas ilusti, et pood teenib peamiselt raamide pealt ja... ma nüüd jälle ei mäleta, mismoodi see siis loogiline oli, aga... las jääb.

Ütlesin, et sorri, aga ma ei ole valmis sellist summat maksma prillide pealt, mida mul paar korda aastas vaja läheb ja taramparaaa, kohe anti 25% alla. Uued raamid saan ka, sest nii tuli odavam.

Seega, jah, saan omale veel ühe tüki plastikut koju kaasa maailmas, mis vihaselt plastikkõrte vastu võitleb ja meid läbi liimise papi kokteili imema paneb. Matt just ilmus ükspäev smuutiga koju, kirus seda vedelaks sulanud kõrt ja kiitis, et tops ise on plastikust, sest see kõrre osa päästab ju super hästi maailma.

Ausõna, ma ei tea, miks ma paberkõrte peale sellist vihavaenu pean, ma kasutan neid sõna otseses mõttes kord või kaks aastas, kui juhtun kuskil mingit peent kokteili jooma, kuhu kõrs sisse käib. Ja laste jaoks on mul kapitäis plastikkõrsi varutud - millegipärast nad nõuavad, et smuuti sees peab kõrs olema ja smuutit nõutakse siin majas vähemalt korra päevas. Nii et halvasti maitsevad paberkõrred mind ennast suuremat ei puuduta, aga närvi ajab ikka.


Selline päikeseloojang oli ükspäev. Kreisi! Tegin iga nurga alt pilti ja iga pilt näeb ebareaalne välja.

Kuskil oli lugu saja-aastasest inimesest ja mõtlesin, et täitsa lõpp, kui palju on maailm tema eluajal muutunud. Ja huvitav, mis muutuseid meie oma eluajal veel näha jõuame? Aga ma ütleks, et kõige kõrval, mis siiani on toimunud või mida ma tulevikuks ette kujutada suudan, ei ole mitte miski elumuutvam (eluhävitavam) kui nutitelefonide leiutamine.

Ühest küljest ei oskaks ega tahaks ma päevagi ilma oma telefonita elada, sest see laseb mul pilte teha, infot otsida, ühendust pidada ja mida kõike veel. Teisest küljest... oo, kuidas ma igatsen aegu, mil inimesed reaalsuses elasid, mitte nägupidi ekraanis.

Mõtisklesin selle üle ükspäev kui Oliver mu lauvärvid avastas ja need mu värskelt pestud linadele, beežile vaibale ja tervele magamistoa seinale maalis. Sest ma ei teinud isegi PILTI! Ja nüüd kahetsen. Imelik olen.

14 kommentaari:

  1. Ma lasin ka enda raamidesse uued klaasid panna ja ega poes väga ei tahetud, öeldi, et siis garantii ei kehti. Kuna mul metallraam, mitte plastik, siis öeldi, et siis äkki isegi õnnestub. Õnnestus täiesti. Ma lihtsalt ei tahtnud uusi raame, sest jube raske on leida sellist, mis meeldiks ja need praegused on ideaalsed. Aga jah, põhiäri käib raamidega ja üldiselt on ka nii, et ühe ostad, teise saad tasuta, seda, et ainult ühte ostes kallim oleks, ma ei tea, aga äkki ongi...
    Mul ei ole nutitelefoni. Ja mul on täitsa olemas pilt, kus mu laps mu päikesepuudri meie voodisse laiali on kallanud :) Ju tegin fotokaga või äkki mees tegi oma telefoniga, ei teagi. Kas kümme aastat tagasi juba olid nutikad? Appi! :) Reisides ma kasutan nutitelefoni info vaatamiseks, aga tavaelus mitte.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Hästi sobivaid prille on minu meelest üsna raske leida, see on teine põhjus, miks ma olemasolevaid tahaks taaskasutada. Ma proovisin terve poetäie raame läbi ja leidsin ühed, mis olid okeid. Teise paari oleks tasuta juurde saanud (makstes siis ainult mingit klaasilisade eest ehk nõks kallim oleks kogupakett ikkagi tulnud kahe paariga), aga ma lihtsalt ei leidnud mitte ühtegi, mis teise paarina sobiks.

      Kustuta
  2. Rohkem kui nutifon muudab elu AI laialdane sissetung kõigile elualadele. Ja nagu nutikaga, tuleb, et jääda. Kümmekonna aasta pärast ei kujuta ettegi elu ilma tehisintellektita. Negatiivse külje pealt ei teagi kumb tavakodaniku elu rohkem mõjutama hakkab: kliimamuutusest või rahvusvahelisest olukorrast tulenevad jamad.

    Mul on pilt tütrest kui ta oli otsustanud lapsetoolis laua ääres istudes momendiks järelvalveta jäänult jogurtit shampoonina kasutada. Huulepulgaga mökerdamisi muidugi ka.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Minule tundub, et nutitelefonid zombistasid inimkonna juba ära ja AI ei tundu üldse enam nii suur muutus, see on lihtsalt nagu järgmine etapp.

      Kustuta
    2. Anonüümne10/3/24 20:47

      Mulle ka tundub AI ja nutide osas nii. Mul endal ega ka ühelgi mu pereliikmel nutitelefoni pole ja pärast seda kui ma paar aastat tagasi kuu aega kasutasin ühte, kindlasti ei taha ka. Loomulikult on seal jube palju kasulikku kraami, aga kuna kõigil ümberringi on, siis saab seda kasulikku kasutada ka ilma, et endal selline telefon oleks. Ja isegi kui ei saaks, siis see kasulik üldse ei korva mu silmis seda heroiinilaadset mõju, mida need masinad omavad. Kui mina ei saa normaalse kasutusega hakkama, siis kuidas ma saan eeldada, et mu lapsed sellega hakkama saavad? Ja vähemalt Eestis on reegliks, et laps esimeses klassis peab saama oma nutika. Või siis on autsaider ja kügeleb kogu aja teiste telefonide juures. Oeh, vastik-vastik-vastik.

      Kustuta
    3. Laste osas on minul sama dilemma, et kui kaua nutitelefoni soetamist edasi saab lükata nii, et ta autsaider ei oleks klassikaaslaste seas. Eestis käivad paljud lapsed juba esimesest klassist alates iseseisvalt kooli kasutades ühistransporti, siis nagu on ju ikkagi vaja. Aga Kanadas elades saan ma seda veidi edasi lükata, sest kuni 12nda eluaastani ei tohi lapsi omapäi üldse jättagi ehk mina olen see, kes nad kooli viib ja koolist toob (või siis keegi teine mõnikord minu asemel), lapsel ei ole telefoni vaja.

      Nutitelefon avab ukse ka sotsiaalmeedia mõjule, pedofiilidele ja kes teab millele muule. Kuniks lapsel nutikat ei ole, valivad vanemad, mis on tema jaoks turvaline ja arendav, mis infoga ta peaks kokku puutuma ja millega mitte. Nii et lõpuni ilmselt vältida ei saa, aga nii kaua kui võimalik, tahan ma seda oma laste jaoks edasi lükata küll.

      Kustuta
  3. Joogikõrte osas mõtlesin küll väga vastupidi ja otsustasin juba millalgi 13 aastat tagasi, et aitab, ei mingeid plastikkõrsi. Seda juba siis, kui veel väga suureks kogu probleemi poldud aetud (mitte et probleem kuidagi väiksem oleks siis olnud). Ostsin klaasist, siiani kõik kasutusel. Tüdrukud olid parasjagu teismelised, kui olnuks väiksemad, siis ilmselt oleks metallist valinud. Mul tegelikult kotis kusagilt saadud kokkupandav metallist kõrs, et mitte paberist kasutada. Samas me eriti palju ei osta väljas jooke :-)
    https://minukanada.blogspot.com/2012/02/klaasist-joogikorred.html

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Klaasist ja metallist ei tohi laste puhul kasutada, sest kurgulagi on pehme ja kui nad kõrs suus kukuvad, võib see kõrs otsapidi ajus lõpetada. Ei ole üldse haruldane õnnetus, muuseas. Ja pehmete silikoonkõrtega on jälle see jama, et nende puhastamine on tüütu ja garantiid, et puhtaks saavad, tegelikult ei ole. Meil on neid pehmete kõrtega joogitopse palju olnud, aga iga mõne aja tagant viskan ära, sest kõrs hakkab seest hallitama. Nii et ma tahan lihtsalt neid tavalisi, mille saab pärast kasutamist ära visata.

      Kustuta
    2. Aaaaaga... miks peaks laps selle kõrrega kukkuma?! Noh et piirid seada nii, et kui jood siis istud või vähemalt seisad aga ei torma ringi ja rahmelda tops käes ja kõrs suus.

      Kustuta
    3. Minu omad rahmeldavad istudes ka.

      Kustuta
  4. Ma ka suht ammu metallkõrsi kasutanud ja nüüd lapsega võtsin mõned silikoonkõrred kõrvale, noh, pehme kõrs mudilase suus turvalisem. Jupiteris oli vahepeal selline dokk nagu “Meie, katsejänesed”, pärast mida tekkis täielik füüsiline õud kõige plastiku suhtes, mis lapse suhu ja hammaste vahele satub (aga leia sa plastivaba mudilase hambahari, eksole). Et kui palju endokriinsüsteemi häirivaid aineid ta süsteemi elu jooksul ladestada jõuab ja mida need mõjutada võivad. Päris plastivabalt elada ei oska, aga mida vähem, seda parem. Kõrte jm väikse pudiga vist see asi ka, et need lendlevad kergesti prügiahelast välja ja ladestamise/põletamise asemel satuvad ookeanidesse vms.

    Aga suures pildis olen nõus, et kõrred on sümptom (kui mitte lihtsalt asendustegevus) – tegelikult oleks vaja suuri süstemaatilisi muutuseid. Kui mitte looduse, siis meie endi tervise pärastki…

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Plastik on õudne jah, aga sama siin, et plastikuvabalt nagu ka ei oska.

      Kustuta
  5. Anonüümne23/2/24 21:13

    Hei! Sattusin juhuslikult lugema. Väga hea ja ehe blogi! Kuna sa meenutad tihti "vanu häid aegu", kus polnud nutitelefone ja lapsed mängisid iga ilmaga õues, siis ehk see video toob mõned mälestused nendest aegadest meelde.https://m.youtube.com/watch?v=QztD8LKumVU&pp=ygUIw7bDtmxhcHM%3D

    VastaKustuta