17 oktoober, 2024

Kui lapsel on ATH

Vaatasin ükspäev poes järjekorras seistes, kuidas kellegi teise kahe-kolmeaastane (ehk Oliveriga sama vana) laps lihtsalt vanemate kõrval seisis ja vajadusel sammukese edasi liikus ja sain korraga aru, et äkki see ongi normaalne? Sest ma näen pidevalt teiste lapsi niimoodi rahulikult seismas, aga mitte enda omi. 

Ma olen kogu aeg imestanud, kuidas ma pidevalt poolenisti uppumas olen, kuigi põhjust nagu otseselt pole. Mul on ju laste jaoks piisavalt aega ja võimalusi. Milles probleem? Ja siis nägin Amazonis sellist raamatut:

Lugesin pealkirja ja panin KOHE ostukorvi. Kuidagi tundus, et autor on ära tabanud, millega pidevalt silmitsi seisan.

Mida ma raamatust õppisin? 

Kõige tähtsam: Lepi, et su lapsel on ATH. Ta ei saa seda muuta.

Mida ma veel õppisin (ja igapäevaselt Oscari pealt näen):

- Ta ei suuda häält reguleerida. Ta räägib liiga valjult ja segab teistele vahele. Ta ei suuda oodata enda korda, vaid kohe tulistab. Kui keegi annaks mulle viieka iga kord kui "ära karju" ütlen, oleksin ammu miljonär. 

- Tal kukuvad asjad maha nii käest kui ümbert. Ta unustab kõike. Ta ronib igale poole. Ta tähelepanu hajub hetkega. Kui ütlen, et hakkame minema, mine pane sokid jalga, pean seda vähemalt viis korda uuesti ütlema, sest ta läheb enda tuppa, näeb midagi ja jääb sellega mängima. Või märkab aknast sõpra ja läheb teda tervitama. Või mingil imekombel haarab sokipaari kaasa ja traavib sellega elutoa poole, aga märkab poolel teel midagi huvitavat, paneb sokid maha ja korjab näiteks mänguasja üles. Sokinäide on suvaline, aga kirjeldab hästi ka kõiki muid olukordi. Ja siis ma sunnin end rahulikuks, et ta lihtsalt on selline ja ta ei saa sinna midagi parata ja "pane sokid jalga", "pane sokid jalga".... x5..... aga sokid ikka jalga ei jõua. Lõpuks röögatan, et PANE SOKID JALGA, ME JÄÄME KOOLI HILJAKS! Ja tunnen end kohe nagu täielik sitatükk, et häält tõstsin, aga mõnikord on need olukorrad nii kuradima frustreerivad. Aga teate, mis käratamise peale juhtub? Ossu ehmub, vaatab siiras imestuses sokke, et kuidas need veel siia said (sest tal on vahepeal juba nii palju juhtunud, et ta enam ei mäleta, et vahepeal sokid jõudis tuua) ja paneb hopsti jalga. Ja mina näen, et ta ei teinud seda nimelt, vaid sõna otseses mõttes jõudis viie minuti jooksul kümme korda ära unustada, et sokid tuli jalga panna.

- Ta ei suuda ühe koha peal istuda. Alguses oli meil reegel, et mänguasju laua äärde ei võta, aga kuna ta ei suuda käsi paigal hoida, siis mängis nõude, kahvlite, linikute, lillede, mille kõigega. Ta lihtsalt peab katkematult midagi näppima. Hiljem hakkasime lubama väikest autot lauda võtta, sest siis ta vähemalt mängis sellega ja kõik muu jäi (enamasti) paigale. Aga lisaks kätele liigub terve keha! Tema jaoks on võimatu lihtsalt istuda. Ta niheleb ja kiigub ja kolistab kõrval oleva tooliga, jookseb ringi, ronib laua alla, hüppab püsti... See on lõputu ring. Ja asi pole selles, et ma ei teaks, kuidas lapsi kasvatada või mis on õige. Vaid see lihtsalt ei toimi ATH lapse puhul. Raamat ütleb väga selgelt, et lõpeta võitlemine: ATH lapse aju vajab pidevat stimulatsiooni, ta ei suuda ühe koha peal istuda ükskõik, millega sa meelitad või ähvardad või mitu korda tema peale häält tõstad. Jumala tõsi! Ja et ta peabki mänguasjad lauda kaasa võtma, sest see on ainus võimalus, kuidas ta söönuks saab. Ning püsti hüppamine ning korraks ringi jooksmine on põhimõtteliselt vältimatu vajadus - harju ära.

Matt, kellel on samuti ATH, rääkis, et arstiteaduskonnas küsisid teised alatihti, et kuidas ta niimoodi loengutes käib, et kogu aeg arvutis malet mängib. Aga ta ei suutnud loengule ilma lisategevuseta keskenduda. Male aitas fookust hoida. Lõpetas väga heade tulemustega, nii et ju siis toimis. Enne meditsiini õppis IT´d ja seal polnud keskendumisega probleemi, sest IT kasutab teist ajupoolkera, mis on ATH'le paremini sobiv.

- Tal on vaja kindlat päevakava ja struktuuri, et asjad juhtuksid alati samas järjekorras, et ta teaks, mida oodata. Vot sellega olen ma kümnesse pannud. Osaliselt sellepärast, et igale lapsele on struktuurist kasu, teisalt sellepärast, et autismi puhul on see väga oluline. Aga kindel ajakava meil on ja see täiega toimib.

- Ta on väga riskialdis, ATH laps armastab adrenaliini. Ta on väga kannatamatu. Tüdineb kergesti.

- Ta ei talu, kui talle öeldakse, mida teha. See on nii tõsi! Kui ütlen, et täna on koolis silly sock day ja pane mingid rõõmsad sokid, siis ta paneb raudselt kõige igavamad hallid. Palju paremini toimib, kui lihtsalt mainin, et ahaa, teil on täna mingi silly sock day ja räägin kohe millestki muust edasi, justkui see sokiasi polekski oluline. Siis on lootust, et paneb mingid lõbusad, sest tunneb, et teeb selle otsuse ise. Ja näiteks õhtul ei ütle ma iial, et "nüüd on aeg...", vaid annan variandid "kas sa tahad kõigepealt hambad pesta ja siis unejuttu või alustame lugemisest ja pesed hambad hiljem?" 

- Ja lõpetuseks: tal on aktiivsus-tähelepanuhäire, MITTE informatsiooni puudumise häire. Ta teab väga hästi, mis on õige ja vale, ta teab, et ta peaks rääkima vaiksema häälega, ta teab, et ta peaks kõndima, mitte jooksma, ta teab, et ta peaks oma käsi liigutama rahulikult, et kõik ümberkaudsed asjad kogemata laiali ei lendaks... ta lihtsalt EI SUUDA! Sest tal on aktiivsus-tähelepanuhäire

Täna just vaatasin, kuidas ta rääkis mingist asjast, mida nad sõbraga tegid. Selle nelja lause ütlemise ajal jõudis ta joosta ringi, hüpata diivanil, kogemata tooli ümber lükata, jälle diivanil hüpata, veel joosta, peotäie pähkleid suhu visata, tugitooli peal ronida, korra terrassil käia, diivani seljatoe peal turnida, mänguasjade otsa koperdada (ja siis seda kõike korrata). Mul oli raske juttu jälgida, sest pea käis tema vaatamisest ringi. 

Ükspäev sirvisin viimaste aastate pilte ja mõtlesin, et pildi pealt tundub nagu oleks mu poistel eriti äge lapsepõlv. Kogu aeg toimub midagi! Iga pildi peal on nad kas pea alaspidi või suu kõrvuni või üleni mudased või... Hoog on sees. 

Aga iga eriti aktiivse lapse taga on vähemalt üks natuke läbipõlenud lapsevanem ja ju ma sellepärast tunnengi pidevalt, et olen kuidagi läbi kukkunud. Ma ikka naeran siin Matt'i, kes töölt sageli sõnumeid saadab, kuidas ta poisse igatseb ja "ma olen homme terve pärastlõuna kodus, sa võid omale vaba aega võtta, hea meelega mängin nendega", aga siis pärast esimest kümmet minutit otsib juba mürasummutavaid kõrvaklappe, kurdab lärmi ja peavalu üle ning küsib murelikult, et kas sa ikka lähed välja ja millal tagasi tuled? Meil on metsikud lapsed, noh!

Ühiskonna hukkamõist on muidugi veel teine keeruline asi. Näiteks vanemate inimeste jaoks ei ole ATH'd üldse olemas. Vanasti seda ju ei olnud! Olid lihtsalt kasvatamatud lapsed. Te ei kujuta ette, kui palju ma oma esiklapse kasvatamisse olen panustanud ja võib-olla sellepärast ongi eriti ärritav, kui keegi mainib, et "lihtsalt vähenda ekraaniaega" või "ära anna suhkrut". Umbes nagu ütleks diabeetikule, et mis sa loll koomasse langed, söö lihtsalt rohkem kapsast.

Aga koolist saime jällegi ootamatult positiivset tagasisidet. Öeldi, et Oscari puhul on kohe näha, kui palju temaga tegeletud on ning kiideti, et last sedavõrd efektiivselt toetame. Toodi rodu näiteid ja öeldi, et see on pigem haruldane, et autismidiagnoosiga laps, kes selle kõrval veel sihuke tulesäde on, nii edukalt toime tuleb. 

Mul oli ikka klomp kurgus küll. 

Jätkuks vaid jaksu leida tasakaalu selle vahel, et talle vinget lapsepõlve pakkuda ise hulluks minemata, sest väljakutseid pakkuv on see teekond kohe kindlasti olnud. Aga poisid on mul vahvad ja ausalt öeldes ei kujuta ettegi, et nad võiksid mitte seintelt vastu põrgata.

(statistika kohaselt on 50-70% autistidest ATH)

8 kommentaari:

  1. Anonüümne17/10/24 09:57

    Oman ise ATH diagnoosiga poisslast, endal ka ATH kahtlus. Mis puudutab vanemate inimeste ATH teadmatust siis julgen öelda, et paljud meie aja "pahad lapsed" oleks toona diagnoosi saanud ja ravimite abiga tõenäoliselt inseneriks või teadlaseks saanud, mitte erikooli saadetud. Pead on neil ju enamasti head ja mõistused teravad. Minu lapsukese puhul on domoneerivaks jooneks just puuduv tähelepanuvõime ning sellele tõi ravim leevenduse. Mul tuli endal pisar silma kui ravimit võtma hakates said koolis tunnitööd tunnis valmis ning laps ei eduealmuse. Enam ei seisnenud õhtud kodus enam kõigi tunnitööde järgi tegemises, lisaks kodused ülesanded järgmiseks päevaks. Mis puudutab püsimatust ja pidevat liigutamise vajadust siis oleme soetanud erinevaid abivahendeid. Nt laua all on ogadega pall ja poolik pall, mida siis jalgade all keerutada saab. Lisaks on näppude vahel niperdamiseks erinevad "fidget toyd", mis olen netist tellinud. Aju näikse asju paremini fikseerivat kui käed ja jalad samal ajal saavad muud teha.
    Eks aeg-ajalt viskab kaane pealt küll ja hääl tõuseb aga samas näen ma lapsel enda lapsepõlve käitumisi ning katsun teda teemadest läbi viia meetoditega, mis mind ennast on toetanud. Ja õnneks ma tean, et korduvatest läbipõlemistest ja madalseisudest hoolimata on ATHl ka mitmeid elus edasi aitavaid ja pigem boonuseks olevaid omadusi. Teile jaksu!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma küsisin lastearsti käest juba paar aastat tagasi, et millal ATH'd diagnoositakse ja mida tulevikult oodata, sest märgid olid juba toona selgemast selgemad. Ta ütles, et esimesed diagnoosid tulevad kuskil seitsmeselt, sest enne seda ei ole vahet, kui aktiivne laps on, las rahmeldab. Aga koolis muutub oluliseks, et suudaks tähele panna ja kaasa teha. Me ametliku diagnoosi järgi ei ole veel läinud, sest kool toetab väga efektiivselt, palju on pause, et saaks ringi joosta, mõlemad vahetunnid on õues, iga päev käiakse võimlas rahmeldamas. Aga kui õppimine raskeks läheb (praegu on ilusti järje peal), oleme samuti selle poolt, et siis peab ravimitega last aitama, et suudaks keskenduda.

      Meil on kõvasti abiks ka see, et kodus õppida ei anta, suurem osa päevast saab aktiivne olemisele kulutada, ei pea millelegi keskenduma.

      Neid ogadega palle ja muid abivahendeid hiljuti just vaatasin, mõtlesin, et peaks tellima ja katsetama, kas on abiks. Koolis oleks ka hea midagi sellist kasutada.

      Mul endal on sellevõrra keerulisem, et ma ise ei olnud lapsepõlves selline, aga õnneks Matt, kes oli, räägib iga mõne aja tagant, et "mul endal oli täpselt samamoodi..." ja valgustab, mis tunne see on. Ja see kõik on minu jaoks sellevõrra kah uus, et äärmiselt aktiivne ja kiire on ta algusest peale olnud, aga alguses mõjutasid autismitunnused ta elu palju rohkem ja keskendusin nendele. Nüüd on paljud autismiasjad tahaplaanile läinud ja ATH järjest enam domineerima hakanud, nii et nüüd pean uuel teemal eksperdiks saama.

      Kustuta
  2. Anonüümne17/10/24 13:00

    Jõudu ja jaksu!

    VastaKustuta
  3. Anonüümne17/10/24 14:36

    Puudutab tugevalt..meil neljane poiss, mulle endale tundub, et piiripealne. Lasteaias õpsid ütlesid, et kuule, ära diagnoosi oma last 😆 võib-olla siis kõige hullem pole. Kindlasti käitub ta ka lasteaias teisiti kui kodus. Aga midagi seal on, ma arvan. Jah läbipõlenud ema 😀 Ja teisest küljest on ta maailma ägedaima mõtlemisega, südamlik jne. Aga jah, actionit peab olema.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Diagnoosi kartmine on nii kummaline (aga äärmiselt levinud) asi. Ühel mu sõbrannal on kohe neljaseks saav poeg, kes on küll väga rahulik ja vaikne, aga kõik autismitunnused on selgelt olemas. Räägib siiani ainult üksikuid sõnu, ei vasta küsimustele, ei reageeri nimele, ei tunne värve-kujundeid-numbreid, laob mänguasju ritta, torni ja mustrisse jne. Ja ma pole arst, ma ei tea, kas tal on autism, sest see võib ka miski muu olla, aga MIDAGI tal on. Lapse ema on vahelduva eduga mures, aga isa on väga resoluutne, et pole tal häda mitte midagi, küll järele jõuab. Ja see on nii kurb, sest lapsel on abi vaja. Ta jääb järjest enam maha. Mida varem kõikvõimalike teraapiatega alustada, seda enam neist tolku on. Seda enam, et Kanadas on autismifond 22.000 dollarit aastas kuni kuueaastaseks saamiseni.

      Selles ei ole midagi halba, kui lapsel on diagnoos. Kui ei taha seda teistele mainida, ei pea ju. Aga vähemalt saab laps spetsialistidelt abi ja vanemad ise saavad teda paremini aidata. Näiteks Oscaril on koolis spets töötaja, kes taustal tema aitamisega tegeleb, näiteks õpetajaid nõustab ja jälgib, et ta vajadused oleks kaetud, et ta saaks rohkem ringi rahmeldada ja katsetab erinevaid abivahendeid. Kaks korda aastas on kooli tugigrupil meie, vanematega, koosolek, kus arutame, kuidas tal läinud on ja mida veel saaks teha. Minu meelest on sellest väga palju kasu!

      Aga jah, ATH puhul on nii paljudel inimestel arvamus, et see on lihtsalt kasvatamatus (sest jah, see väljendub selliselt küll) ja kõik need kommentaarid, et "oi, meie küll ei lubaks mänguasju lauda tuua" - õõõhhh. Jah, väga tore ju, kui teile juhtus selline laps, kes ilma nendeta istuda ja süüa suudab.

      Jaksu sulle!

      Kustuta
  4. Kuna pole spets ei kavatse ei teistele ega endale ei diagnoosi panna ega panemata jätta. Lihtsalt mainin, et nii mõnedki momendid püsimatusest, üksluisuse talumatusest, adrenaliinivajadusest, ... jne ... tulevad endale tuttavad ette.

    Paari päeva eest nägin mingit visuaalset testi netis - mustrilisel pildil vilkuv punkt keskel, kolm tükki äärtes laiali. Eesmärk oli keskmist punkti pingsalt vahtida. Normaalsetel inimestel pidada kolm äärmist 5 sekundiga kaduma, sest aju klassifitseerib need mitteolulisteks, ATH puhul mitte. Muidugi ei kadunud need kuhugi, ei mõistnud kuidas saanukski kaduda. Ja siis mõtlesin, et äkki seepärast olen arvutimängudes hea kuna eeldab pidevat kõrgendatud tähelepanu - iga moment võib kusagilt nurgatagant vaenlane välja hüpata ja su maha lasta - pead suutma kogu ekraani mitte vaid kitsast keskmist ala tähelepanelikult jälgida. Sarnast olukorda kogesin metsas peale karuga kohtumist - kõik meeled olid supererksad nagu oleksin mingit narkotsi tarbinud, märkasin teravalt kõike ümberringi toimuvat. Samas naudin ka täielikku lõõgastumist, näiteks õlts pihus pool tundi lõkke vahtimist, lapsena küll ei suutnud paigal püsida. Ülikoolis loengutes ei suutnud üle 10 mindi keskenduda aga need kestsid 45 minti - lahenduseks kodus raamatutest õppimine. Mulle sobinuks distantsõpe suurepäraselt, sest nii saab omandamise tempo ja aja ise määrata mitte jäiga tunniplaani järgi õppetööga tegeleda.

    Mis ma tahtsin öelda - nagu sa nimetad siis küllap oli ennevanasti neid "kasvatamatuid" ülienergilisi lapsi nagu praegugi, siis lihtsalt ei osatud kasutada tähelühendit ATH. Ja absoluutne enamus neist kasvas toimivateks täiskasvanuteks kõigele vaatamata. Isegi vanemad ei läinud hulluks, sest ei osanud üleliia muretseda.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Matt ütles, et peaaegu kõigil emergency room arstidel paistab ATH olevat, teised vist ei pea seal hästi vastu. Nii et mingites kohtades on see hoopis boonuseks, peab end lihtsalt lapsepõlvest niimoodi läbi vedama, et väga ära ei materdataks. Tänapäeval on täiskasvanud ilmselt teadlikumad ja oskavad neid lapsi juba suunata, vanasti ilmselt tänitati lõputult. Minu klassis oli üks laps, kellel kindlasti oli ATH ja tema oli küll õpetajate kirstunael, neile lihtsalt ei mahtunud pähe, kuidas ei suuda istuda ja jälgida.

      Kustuta