23 detsember, 2017

Kriksadullid

Nägin unes, et mul oli mingi kott käes. Panin selle vasakule poole enda kõrvale voodisse. Ise keerasin koos kaisupadjaga paremale. Rasedana ei saa teistmoodi magada, padi peab põlvede vahel olema. Kui oskaks külili magada, saaks vist ilma ka, aga ma ei oska. Diivanil võin vabalt ilma padjata külitada, aga voodis keeran end automaatselt pigem natuke kõhu peale ja tegelikult ei ole väga kena lapse peal lamada. Tal ju isegi ruumi vähe. Padi teeb külili olemise nii palju talutavamaks, et püsin selles poosis terve öö.

Teid ju hullult huvitab, kuidas ma täpselt magan, onju?

Igatahes tuleb külge keerata nii, et padi tuleb kaasa. Aga vaadake - ma panin ju mingi koti vasakule... Mõni aeg hiljem hakkasin uuesti külge keerama ja kohe tekkis peas kiire arutelu, et oot, selle koti peaks nüüd kuskile mujale panema, sest muidu pole vasakul padja jaoks ruumi. Siis sain ise aru, et see oli unes. Ja ärkasin üles. Tobe põhjus ärkamiseks.

Ja ma täiega vihkan kui inimesed oma unenägusid ümber jutustavad. Nüüd olen ise samasugune!

Sirvisin hommikusöögi kõrvale Postimehe pealkirju ja mida ma näen: "Kriksadullide aeg Eesti koolis saab läbi". Aaaaaah kui hea sõna! Kriksadullid!

"Uus kirjatehnika peaks eriti hästi sobima käeliselt mitte kuigi osavatele lastele, kelle käekiri meenutab praegu kudumit". Hahaaaa!

Kooli ajal mind täiega häiris, et tähti pidi korrektselt kirjutama. Suur K ja suur G (eriti just suur G!) näevad ju täiesti naeruväärsed välja! Ja mulle ei meeldinud, et "p"-l pidi paun lahtiseks jääma.

Mul pole siiani käekiri päris välja arenenud. Kui viitsin ja tähelepanu pööran, suudan enam-vähem kenasti kirjutada, aga poenimekirjad on küll alati sellised nagu oleks vares räpaste jalgadega üle paberi jooksnud. Kusjuures Matt'il on väga ühtlane käekiri! Ma ükskord juba küsisin, et kuidas ta sellise käekirjaga üldse arstiks võeti?

Eriti meeldis mulle artiklit kokkuvõttev lõik: "Lähtuda tuleks põhimõttest, et loetav on kiri, millest teised aru saavad. Kui inimene saab oma mõtte teisele inimesele edastatud, siis need ongi õiged tähekujud". Elagu terve mõistus!

10 kommentaari:

  1. Anonüümne23/12/17 06:27

    Käekiri kujuneb lõpuks ikka selliseks, nagu kujuneb, õpitust hoolimata. Mina millegipärast arvan, et koolis peab laps pingutama; mitte ükski teadmine ega oskus ei jookse, noh, külge mööda maha. Mis siis, et palju asju on vananenud. Kombed vananevadki, ja juba me noored ei tervita ega täna.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kanada noored tervitavad ja tänavad :)

      Ma tegelikult arvan, et tähekujud võiks lihtsamaks teha ja mingis ühtses stiilis siiski kokku leppida, aga praegused kriksadullid on küll oma elu ära elanud. Arutelu all on ju olnud ka see, kas üldse peaks kirjutama õppima või piisaks trükkimisest ka, aga see on minu meelest juba liig. Kirjutada võiks ikka osata!

      Ja koolist võiks muidugi üht-teist külge jääda muidugi, sellega olen ka nõus, et enamik teadmisi ja oskusi mööda külge maha ei jookse, aga samas ei tee paha kehtivaid norme üle vaadata ja mõelda, mis kui tähtis on. Mulle ei ole kriksadullide harjutamisest küll midagi külge jäänud, kirjutasin ikka nii nagu tahtsin (nagu sinagi ütlesid, et õpitust hoolimata), kriksadulle kirjutasin ainult emakeele kirjandites, sest muidu tõmbas õpetaja punaseid kriipse tähtedele alla.

      Seda korrektset G tähte poleks nüüd vist enam osanudki teha, lihtsalt mäletasin, et nägi väheke jabur välja.

      Kustuta
  2. Eilses Ringvaate saates näidati, kuidas võib siis uuest õppeaastast kirjutada..pm võib kõik tähed eraldi kirjutada nagu mulle tundub enamus inimesi maailmas juba teeb. Vahepeal ajab mind lausa naerma, kuidas Eestis üritatakse OMA kirjatehnika ja ka nt OMA matemaatikaga erineda (oli mingi aeg juhtum, kus teisest riigist tulnud inimene tegi mate eksami Eestis, sai õige vastuse aga max punkte ei saanud, kuna lahendus polnud leitud nii nagu seda Eest kooli matemaatikas tehakse...utoopia..õnneks ta kaebas asja edasi :) ). Nõuka aeg jälitab meid.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kolisime Austraaliasse ja lapse jutule olid punased lained koguaeg alla tõmmatud (eriti väikesele r tähele), kuna kirjutas nagu Eestis. Tänaseks kirjutab ka kõik tähed lahku nagu siin kombeks.

      Kustuta
  3. Mina pole kunagi kuulnud sõna kriksadullid, vaid kasutanud kriksatrullid. Kas olen kogu elu vales elanud ??😃
    Ja suur K mulle väga meeldis, kuna mu nimi algab sellega, kuidagi pidulikud olid need kaared ja lained.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Anonüümne23/12/17 23:32

      Õige on sõnastiku andmetel nii kriksadull kui ka kriksatrull. Vanasti kasutati veel ka sõna "pookstav".
      Mulle meeldib ka suur K, on samuti nime algustäht.

      Kustuta
  4. Rootsi keeles on sama asi krusidull. Ka armas sõna :D

    VastaKustuta
  5. Kuidas te kõik teate selliseid sõnu ja kuskohas te neid kasutate? Minu meelest niivõrd geniaalne sõna, et ma hea meelega kasutaks kogu aeg kui oleks kuskil kasutada!!!

    Krusidull on nagu kriksadulli väike õde või midagi :)

    VastaKustuta
  6. Kriksadulli ma varem ei teadnudki, artiklist õppisin selle uue sõna :P Krusidull jäi kuskilt kõrvu ja see kõlas nii nunnult, et ma kutsun oma väikest üheaastast poega mõnikord selle hüüdnimega. Tal hakkavad kuklale tekkima väiksed lokid ja need kaarduvad-keerduvad :)
    Hahaa, mul tuli veel meelde, et kui algklassides pidi kodus tegema kirjatehnika kodutöid, siis ma mustandile kujundasin paunadest ja muudest joontest kaelkirjakud või muid loomi, sest nii oli lõbusam :D

    VastaKustuta
  7. Suur G on täht, mille kirjakuju on minu jaoks alati ebaloogiline olnud. Ja kirjatehnika oli mul alati 3. Aga ma loodan, et lisaks nn "trükikirjale" õpetatakse lastele ikka seostatud kirja ka. Mitte nende kiusamiseks vaid peenmotoorika, aju arengu ja silmaringi mõttes. Enamikke asju ei õpita koolis ju mitte selle konkreetse asja/oskuse pärast vaid aju arendamise ja töös hoidmise mõttes.

    VastaKustuta